Monday, January 31, 2011

orang genius

Assalamualaikum

hari ni dapat ilham nak tulis berkenaan dengan bagaimana nak jadi orang genius...aku dapat ilham nak tulis pasal sebab semalam akakaku cerita lecturer dia ada baca 1 fakta kat internet dia cakap orang yang dapat kawal pemikiran dia adalah orang genius...so aku bila dengar fakta tu macam jadi 1 motivation kat diri aku untuk jadi macam yang akak aku cakap kan tu....aku jugak try cari fakta pasal ni akhir nya jumpa jugak....

faktor yang membuat kan seseorang itu genius

  1."mindset" kalau kita fikir secara positive dalam segala apa yang kita buat benda yang kita rasa susah akan menjadi     senang.

2.orang yang genius boleh memahami pandangan orang lain ini terjadi apabila bersikap berfikiran terbuka serta menunjukkan minat terhadap idea orang lain tanpa perlu membuat "critical judgement" cara seperti ini mendorong berfikiran secara intelektual

3. selalu belajar dan memperbaiki diri
-apa pun yang kita lakukan selalu nya ada cara yang lebih baik untuk melakukannya kerana kita selalu belajar dalam kehidupan kita dan banyak lagi yang perlu memperbaiki dalam kehidupan ini dengan cara ini kita akan lebih maju ke hadapan

4.sentiasa fokus dan mengetahui apa matlamat yang hendak dicapai dalam kehidupan

5.mencipta sesuatu benda baru yang memberi faedah kepada diri sendiri dan dunia

6."kegagalan" tidak menjadi penghalang untuk berjaya

7.kita tidak akan dapat apa2 dalam kehidupan jika hanya bekerja keras atau memaksa diri kita untuk mencapai matlamat hidup kita tetapi kita akan dapat mencapai sesuatu apabila kita menyedari apa sebenar
nya matlamat hidup kita

8.orang genius mempunyai matlamat hidup nya sendiri dan sentiasa fokus dengan matlamat nya sehingga dia dapat mencapai nya

benda ni akan jadi sebagai motivasi kat diri aku

4 comments:

azeezah said...

dalam byk2 point ni, ade 1 perkare yg aku xsutju.....................

manusiabiase said...

pe dia ko de je yg x stuju....bentang kn usul anda hahahaha

azeezah said...

menurut akta persendirian 91 seksyen 2, aku xrase org yg berjaya tu xpenah gagal!!

manusiabiase said...

eleh pkai akta lak pyo tol...tu la ko slh erti kn ayt tu ak x ckp langsung x de mskud ak jgn pkir kegagalan sbg penghalang ok huhuhu